Tijdens deze academische zitting is er aandacht voor twee pijlers van onze cultuur: de Nederlandse taal en Muziek. De lezing van An de Moor: Studiesucces hangt af van taalvaardigheid, blijkt uit een aantal onderzoeken in het hoger onderwijs. Wat betekent dit in de praktijk? Kunnen leden van het Davidsfonds hier iets betekenen?
Uit onderzoek van de spreker bij meer dan 8.000 eerstejaarsstudenten naar de correlatie tussen slaagkansen en taalvaardigheid blijkt het noodzakelijk om Nederlandse taalvaardigheden te trainen, ook omdat ze een belangrijke hefboom voor sociale en economische mobiliteit naast deelname aan onze samenleving zijn. Daarnaast blijkt uit internationale onderzoeken zoals PISA en PIRLS dat er in Vlaanderen een ernstig probleem is op het vlak van leesvaardigheid. En alsof dat nog niet genoeg is, stijgt de druk om het hoger onderwijs te verengelsen. Hebben stoute tongen gelijk als ze beweren dat artificiële intelligentie veel problemen op deze terreinen zal oplossen? Tijdens deze lezing krijgt u een stand van zaken en enkele onderzoeksgebaseerde oplossingen evenals suggesties over een mogelijke rol van Davidsfondsleden m.b.t deze problematieken.
De muziek wordt gebracht door een strijkerskwartet onder leiding van Dirk Lippens. Dirk was jarenlang directeur van de muziekacademie. Maar hij was ook o.a. orkestmeester van van Collegium Instrumentale Brugense. Hij heeft ook een uitgebreide discografie.
Naast hem komen nog drie strijkers uit verschillende orkesten hem ondersteunen. Zij gaan een aantal korte lichtere werken brengen.